Yellowstone National Park.

27 mei 2019 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

27 mei (Memorial Day)

Yellowstone NP heeft een oppervlakte van 8983 km² : het is één van de grootste nationale parken van de Verenigde Staten. Even ter vergelijk, dat is ongeveer twee keer de provincie Gelderland. Het grootste gedeelte van het park bestaat uit naaldbossen. Omdat er onder Yellowstone een vulkanische hotspot zit vind je daarnaast overal in het gebied geisers en heetwaterbronnen. Per jaar komen er zo’n 4,2 miljoen bezoekers waarvan 1,4 miljoen in de maand juli.Met andere woorden: ook in de maand mei zijn er erg veel toeristen!

We hebben drie dagen om het gebied te verkennen.  Grofweg 1 dag voor de vulkanische bezienswaardigheden, 1 dag voor het wild spotten en 1 dag om te wandelen.

Het lijkt erop dat de (Aziatische) toeristen alleen voor de geisers en de bronnen komen. Het is één groot circus bij de geiser Old Faithful. De bussen vol Chinezen, het zoeken naar een parkeerplek, de selfies; we hebben er al snel genoeg van.

De ervaring wat betreft het wild spotten is een vele mooiere! We gaan heel vroeg (zonsopkomst) op pad met een klein groepje en een gids die ons onder andere de Lamar Valley laat zien. Het is hier adembenemend mooi! En we mogen niet klagen wat betreft het gespotte wild: bizon, elk, mule deer, coyote, bighorn sheep, mountain goat, pronghorn, osprey(visarend), bald eagle, wolven (op héle grote afstand). En twee zwarte beren!

Dat blijft trouwens wel een apart fenomeen. Zodra er een bijzonder dier is gespot ontstaat er een verkeersopstopping, auto’s worden aan de kant gezet, de mensen lopen over de weg. De rangers van het park zijn er als de kippen bij om vervolgens alles in goede banen te leiden. Overigens komt het ook voor dat je anderhalf uur in de file staat omdat de bizons besloten hebben om op de weg te gaan liggen!

Het wandelen deden we bij Artist Point. Hier kijk je uit over de Canyon en de Yellowstone rivier. De trail volgt de rand van de klif, voert door naaldbossen, langs idyllische meertjes en weiden. De toeristen, die zie je hier niet. Heerlijk! En de bearspray bleek ook dit keer niet nodig.