Yosemite NP

5 juni 2019 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

4 juni

Omdat de Tioga Pass helaas nog afgesloten is (de sneeuwploegen zijn er bezig) hebben we een rit van 8 uur voor de boeg om in Yosemite NP te komen. Het is een flink eind ook al wisselen we elkaar regelmatig af.  We zijn dan ook blij dat we even de benen kunnen strekken bij de Mariposa Grove. Dit is het zuidelijke deel van Yosemite National Park. Hier staan de Giant Sequoia’s waarvan enkelen bijna 3000 jaar oud zijn.

De volgende dag ervaren we hoe afwisselend het park is. Hoge bergen, gletsjers, watervallen, meren en bossen. De vallei is het middelpunt van al dit natuurgeweld. De lente is hier op haar mooist. Het gras en loof is fris groen, de rivier kolkt en bij de watervallen komt enorm veel water naar onder. En om je heen de enorme granieten rotsformaties zoals de Half Dome en El Capitan. Prachtig! De documentaire Free Solo gaat over de man die deze wand zonder touwen heeft bedwongen. Een aanrader! De film dan hé!

We maken een tweetal wandelingen naar de Yosemite Fall en naar Mirror Lake. Beiden schijnen in augustus overigens droog te vallen maar daar is nu door de grote hoeveelheden sneeuw die is gevallen zeker nog geen sprake van.

Als we op weg zijn naar Glacier Point voor het mooiste uitzicht van Yosemite gebeurt er iets wat we niet meer voor mogelijk achtten. We zien een grizzly! Is dat even geluk hebben.

1. Heleen:
    7 juni 2019
    Wat enig om na al die rotsen een ijsbeer te zien. Hopelijk op redelijke afstand. Een belevenis. Is het niet reuze vermoeiend al die kilometers te moeten rijden in korte tijd. Een geweldige prestatie. Ik mail jullie altijd wanneer ik op mijn hometrainer fiets. Soms wel lastig. Lieve mensen nog maar weer veel reis en rijd plezier
  2. Lein:
    7 juni 2019
    Jij staat vroeg op! Het zit er bijna op voor ons. Bedankt voor al je lieve reacties!