Grand Canyon NP

16 mei 2019 - Grand Canyon Village, Arizona, Verenigde Staten

15 en 16 mei

Via een klein stukje van de Route 66 bij Williams en een tweede Planes of Fames museum (voor de kenners onder ons: mét een BF109-G10) komen we aan in het Grand Canyon NP. Als er ergens massatoerisme is, dan is het hier wel. Maar ons er aan ergeren doen we niet; zijn we er niet zelf onderdeel van? Want het is hier echt schitterend! De grootsheid, weidsheid en kleuren zijn niet in woorden, en eigenlijk ook niet in beelden te vatten. De enorme kloof is 443 kilometer lang, de breedte varieert van 16 tot 29 kilometer en het diepste punt is maar liefst 1829 meter. De Colorado rivier verdeelt de Grand Canyon in tweeën: de North Rim en de South Rim.

De zuidelijke rand bekijken wij vanavond en morgen. Allereerst proberen we een moment van de zonsondergang mee te pikken. Het is echter bewolkt (slechts 15 graden) en de zon laat het afweten. Wel worden we getrakteerd op een elk langs de kant van de weg!

‘s Ochtends vroeg volgt het hoogtepunt van de dag. We maken een rondvlucht met een helikopter over de Grand Canyon. De upgrade naar de stoelen voorin is elke dollar waard. Superlatieven schieten hier tekort. Zo ontzettend gaaf! En dan ook nog een kudde bizons vanuit de lucht zien; het kan niet op!

Als we ons vervolgens op de grond in de groepen Aziaten, selfiesticks en smartphones mengen moeten we even schakelen. We besluiten om met de gratis shuttlebus helemaal naar het einde te rijden en dan langs de rand van de kloof de Rim Trail terug te wandelen. De bus heeft een aantal haltes bij uitkijkpunten langs de route en als je uitgewandeld bent stap je gewoon op de bus of je besluit ter plekke om nog wat verder te lopen. En hier geen drommen mensen! Een avontuurlijk pad vlak langs de rand. Zouden ze allemaal naar beneden zijn gevallen?