Monument Valley

20 mei 2019 - Monument Valley Navajo Tribal Park, Verenigde Staten

19 en 20 mei

Het Grand Staircase-Escalante National Monument ligt eigenlijk niet op de route. Maar als we vroeg opstaan (wat we eigenlijk elke dag doen) en de tijd goed gebruiken hebben we ruimte voor de Toadstool Hoodoos Trail. Deze wandeling door het droge woestijnlandschap volgt de rivierbedding in een kleine canyon. Een klein stukje heuvel op, aan het eind van de kloof staan toadstools. Het zijn rotsformaties die eruit zien als paddestoelen. De hoed is van harder gesteente dan de steel. Deze beschermt op die manier het onderste deel tegen erosie. De één is nog mooier en groter dan de andere. Een bijzonder natuurfenomeen!

In Utah (we zijn een tijdzone gepasseerd) zijn nog veel meer geologische steenformaties.

Even wat uitleg: een butte (spreek uit bjoet) is een losse heuvel met steile verticale wanden en een smalle vlakke top.  Bij een mesa of een tafelberg is de basis veel langer dan de hoogte. En dan dus de hoodoos waarbij er een rotsblok bovenop balanceert.

In Monument Valley zien we ze allemaal. Ze krijgen ook namen van de lokale bevolking: de duim, de totempaal, de olifant, het konijn, de kameel etc etc. Met een beetje fantasie, vooruit!

Het is prachtig hier! Met heel veel wind, heel veel zand en heel veel toeristen rijden we de eerste keer zelf de onverharde ronde door het Navajo gebied. Met zonsopkomst (deze laat het afweten) ervaren we de volgende ochtend een hele andere vallei als we samen met een Navajo gids opnieuw het gebied intrekken. Nu is er geen toerist te bekennen, het is windstil en door de regen van vannacht zijn de kleuren nog intenser! Dat we daarnaast nog wat leren over de historie is een mooie bonus.

1. Heleen:
    22 mei 2019
    Wat bijzonder toch dat de natuur zulke verschillende rotsformaties creeert. Fantastische belevenis. Fijn dat jullie de toeristen kunnen mijden. Ik hoor niets over het weer, maar ik heb de indruk. Dat het niet al te warm is. Grappig dat jullie verschil in tijdzone meemaken. Geniet maar! Hoop dat er ook tijd is voor reflexie!!!