Tuscon, Arizona

13 mei 2019 - Tucson, Arizona, Verenigde Staten

13 mei

Rondom Tuscon is het een en al woestijn. Het is hier nu 30 graden en de zon brandt flink in deze dorre omgeving zonder schaduw. Het is droog maar desondanks groeit er van alles. Een hele diverse vegetatie en veel planten bloeien momenteel. Het trekt van alles aan; grote vlinders en vogels. En ook de kolibrie!  Ze zijn er in grote getale. Het zijn ware kunstenaars. De snelheid en wendbaarheid zijn fenomenaal. Het op de foto zetten van deze hummingbirds is daarom een vak apart. Ze hangen wel af en toe stil in de lucht, maar dan zijn zelfs op een sluitertijd van 1/200 de vleugels niet te zien. We boffen want we spotten ook een nest. Heel bijzonder als je bedenkt dat het nest de grootte heeft van een 2 euro muntstuk! Het schijnt dat ze spinneweb draden als een soort lijm gebruiken om alle fiberstukjes aan elkaar te plakken. Het ei (meestal leggen ze er 2) is zo groot als een jelly bean. Dat is wel wat anders dan het kiwi ei van vorig jaar!

In die gloeiende woestijn ligt ook het Pima air museum. Er struint een coyote rond die er snel vandoor gaat als we hem opmerken. Het museum is groot opgezet en herbergt enorm veel vliegtuigen. De Air Force One van Bob en Jackie Kennedy. Maar ook jagers uit WW2, Vietman en Korea. De vrijwilligers die de bezoekers op weg helpen zijn allemaal veteranen met hun eigen verhaal.

Vanuit het museum wordt er een excursie georganiseerd naar het Amarg Boneyard. Het immense vliegtuigen kerkhof ligt op een officiële Amerikaanse luchtmachtbasis. Dat betekent een strenge toegangscontrole. Pas als de bus doorzocht is en de identiteit van iedereen is gecheckt mogen we door. Een deel van de vliegtuigen wordt geconserveerd en bewaard, een ander deel wordt compleet gedemonteerd en van alle onderdelen ontdaan.

Aan het eind van de middag brengen we nog een bezoek aan het Saguaro National Park. Saguaro’s (spreek uit sah-wah-ros) zijn dé iconen van het Zuidwesten.  Het zijn hele traag groeiende cactussen. Een plant van 2 meter hoog is 50 jaar oud. De typische armen ontstaan pas na circa honderd jaar! Schitterend!

1. Heleen:
    15 mei 2019
    Jullie maken ook wel van alles mee. Oude vliegtigen en dan weer die boeiende natuur. Wat een veranderingen steeds. Goed dat jullie het steeds documenteren voor later.
  2. Helma:
    15 mei 2019
    Geweldig. ..Ik kijk al uit naar het volgende verhaal.